Dogoterapia jest to metoda, która doskonale łączy naukę oraz zabawę. Wykorzystywana jest w wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych. Wspomaga rozwój osobowości, edukuje i rehabilituje. Prowadzona jest przez wykwalifikowanego dogoterapeutę, a motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies.
Dla ludzi, a szczególnie dla dzieci psy to zwierzęta interesujące, zagadkowe, ciekawe, uwalniające emocje, a przez to wyzwalające w nich motywację do podejmowania różnych aktywności. Obcując ze zwierzęciem podopieczni otwierają się, swobodniej wyrażają swoje uczucia, wzrasta ich poczucie wartości, a chcąc nawiązać kontakt z ulubieńcem są też zmotywowani do ruchu. Podczas kontaktu z psem często reagują radością, uśmiechem, nadzwyczajnym podnieceniem.
Cele dogoterapii
Edukacyjno-poznawcze:
- wzbogacenie słownictwa, poprawia formę wypowiedzi;
- poznawanie pojęć takich jak kształt, wielkość, kolor, doskonalenie dostrzegania różnic i podobieństw;
- rozwijanie koncentracji i pamięci krótko i długo terminowej;
- zwiększanie świadomości w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
Motywacyjne:
- rozwijanie chęci brania udziału w zajęciach grupowych;
- motywacja do ćwiczeń;
- rozwijanie interakcji z innymi uczestnikami zajęć.
Fizyczno-ruchowe:
- rozwijanie funkcji motorycznych;
- rozwijanie równowagi;
- rozwijanie umiejętności poruszania się na wózku.
Zdrowie psychiczne:
- podnoszenie poczucia własnej wartości i pewności siebie;
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi;
- nauka relaksacji w towarzystwie psa terapeutycznego;
- zmniejsza uczucie izolacji i uczucia samotności;
- łagodzenie lęków i fobii;
- rozwijanie umiejętności okazywania emocji, ale także umiejętności kontroli nad nimi;
- rozwijanie werbalnego porozumiewania się członków grupy.
Formy terapii
(Terminologia Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego)
- Spotkanie z psem (SP) – zajęcia z psem, które mają na celu stworzenie pozytywnego kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem. W trakcie spontanicznej, radosnej zabawy (ukierunkowanej przez prowadzącego) uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia. Zajęcia SP mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego, satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów i postrzegania, pozwalają oderwać się od otaczającej ich rzeczywistości. W zależności od potrzeb podopiecznych i możliwości placówki mają formę spotkań indywidualnych lub pracy grupowej.
- Edukacja z psem (EP) – zajęcia mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka, co wymaga odpowiedniego przygotowania oraz wiedzy i umiejętności osób prowadzących wykraczających poza ramy SP. Dlatego wyodrębniono je w oddzielnej formie. Pies używany jako „pomoc naukowa”, motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaźniejszych warunków zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel – pies. EP pomaga również dzieciom o obniżonej percepcji lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy i przebywania w szkole.
- Terapia z psem (TP) – jest to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel rehabilitacyjny, do których układana jest metodyka w porozumieniu z rehabilitantem lub lekarzem prowadzącym. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb. TP jest systemem rozwijalnym tzn. w miarę postępów w rehabilitacji stosujemy stopniowanie trudności. Najkorzystniejszą formą TP są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach (zwykle nie więcej niż 3 osoby).
Terapia jest najbardziej efektywna w przypadku rehabilitacji dzieci, ze względu na możliwość ukrycia ćwiczeń rehabilitacyjnych w formie zabawy ze zwierzęciem. Dzieci w sposób naturalny podążają za psem, okazują mu zainteresowanie. Dzięki takiej zabawie, realizujemy cele terapii ukierunkowane na indywidualne potrzeby podopiecznego.
Oferujemy dogoterapię indywidualną, grupową oraz zajęcia dla dzieci w przedszkolach i uczniów w szkołach.
Ceny zajęć ustalane są indywidualnie i zależą od ich charakteru, miejsca, liczby uczestników.



